KUDRAT SEORANG PENDIDIK
Air mineral
yang berbaki separuh di dalam botol habis diteguk. Gadafi menghela nafas
panjang, sambil menyusun nafas yang telah tercungap-cungap. Di bahu kanan dia
memikul kemas polo beg yang penuh berisi barang keperluan harian yang boleh
bertahan kira-kira sebulan. Langkah kakinya dihayun perlahan-lahan, semakin
lama berjalan semakin laju peluh berkejaran ke bumi. Pedih juga terasa titisan peluh
menitis ke mata, pedihnya masih boleh
ditahan, raungan keringat menyelubungi suluruh badan. Tuala kecil yang
dibawanya terbelit dileher sejak awal perjalanan memerangkap peluh keluar yang
mulanya kering sudah lembab. Sesekali tersadung akar-akar kecil merintangi
laluan, ungka, burung-burung sayup
bersiulan seolah-olah melaungkan marhaban-marhaban ya ustaz. Dia ingin beristirehat namun awan hitam yang
memayungi hutan hujan tropika memberi
amaran supaya meneruskan hayunan kaki. Beliau sudah tidak mahu mengira berapa
bukit yang telah di daki, berapa lembah yang telah dilalui, berapa denai yang
telah dijajahi. Apa yang pasti, jam ditangan membuktikan lebih 2 jam beliau di
situ. Tidak seperti pemandu arah yang ditugaskan tidak kelihatan penat diwajah,
puri-puri kulit seperti tidak membenarkan peluh mereka keluar. Gadafi menguatkan
langkah ingin mendapatkan kepastian supaya cepat tiba ke destinasi.
Masih jauh perjalanan yang bakal dilalui bersama tiga
orang penduduk masyarakat Murut. Felix, Nge, dan Atong pemuda dari suku Murut
telah datang menjemput beliau di Bandar Kapit. Dunia yang amat asing baginya, pertama
kali menjejakkan kaki ke tanah Raja Brook berdekad yang lalu. Mengimbau ketika Gadafi
berada di Kampung Paya Pulai, Temerloh, Pahang. Menjadi harapan orang kampung
akan ketokohan bapanya Haji Ismail sebagai ketua kampung mengalir dalam jiwa
Gadafi. Selaku imam, selaku tempat rujukan selaku guru agama melengkapkan gelaran
Ustaz Gadafi. Panggilan ustaz melekat pada dirinya kanak-kanak kecil, remaja,
dewasa, orang tua, murid-murid memanggil beliau ustaz Dafi. Di sekolah menengah agama rakyat atau madarasah yang serba daif ini, Gadafi memulakan langkah
sebagai pendidik. madrasah ini menjadi pusat ilmu bagi penduduk setempat,
anak-anak yang tidak berkemampuan untuk belajar sekolah dibandar akan memilih
untuk menetap di sini. begitu juga anak yatim yang amat memerlukan pendidikan.
Harinya bermula sebagai imam bagi jemaah
subuh. Setelah keuzuran bapanya sebagai imam
di masjid berdekatan rumahnya, beliaulah pengganti sepenuh masa bagi
waktu subuh isyak dan magrib. Setibanya di madrasah pada jam 7.25 setiap pagi,
beliau terus mengingati jadual waktu yang diberikan kepadanya. sudah menjadi
kebiasaan dia akan menghafal setiap waktu dan kelas yang bakal di datangi.
Kekurangan yang ada di madrasah berkenaan menjadi cabaran besar dalam dirinya
sebagai orang baru di situ. Buku-buku teks pelajar kelihatan begitu lusuh masih
digunakan, keperluan murid tidak semewah di tempat lain, tandas, bilik tidur,
kantin, hanya sekadar memenuhi keperluan bukan kehendak. Namun semangat yang ditunjukkan oleh pelajar
dan kedaifan di sini memberikannya sentuhan ajaib untuk beliau terus
berbakti. Sekiranya mahu dikira akan
ganjaran rm 450 sebulan bukanlah timbangan kepada kudrat yang diberikan. “ Ini
ustaz sedekah buku pada kamu semua, gunakan sebaik mungkin, ada pen juga pensel”
kata ustaz Gadafi. ketika memberikan pelajarnya buah tangan dari bandar. Di
raut wajah mereka girang tidak terhingga, tidak putus-putus memberikan ucapan
terima kasih.
Saban hari Gadafi semakin terasa akan dunia Madrasah
yang dihuninya ini telah menjadi sebahagian dari dirinya. Walaupun ganjaran
diterimanya tidak seberapa tapi cukup untuk kehidupanya di kampung bersama
orang tua. Di dalam hatinya ilmu yang telah disirami ke atas pelajarnya sedikit
sebanyak menjadi bekalan untuk hari mendatang. beliau bebas bersyarah
memberikan penerangan agar mereka faham. Dia kini berasa puas ilmu yang
ditimbanya dicurahkan kembali kepada pelajarnya. Setelah menamatkan pengajian
di Institut Ar Ranirie Banda Aceh setahun lalu,di sinilah bermulanya Gadafi
bertapak. untuk menjadi seorang pendidik sejati. Berita kekurangan dana begitu
meresahkan para guru dan pentadbir di sini. Setelah lebih dari 20 tahun
madrasah ini memberikan khidmat kepada masyarakat, ini sudah kali ke
berapa kedengaran isu pengambilan
pelajar bakal dikurangkan. madarasah tidak lagi mmpu menampung kos yang semakin
meningkat. Derma- derma, bantuan masyarakat dan sumbangan koperat semakin
berkurangan disebabkan kegawatan ekonomi melanda. Ustaz Gadafi orang muda
berkelulusan luar negara, bakal diberi surat
perletakan jawatan. walaupun hatinya begitu berat, tatapi untuk kepentingan
madarasah, beliau akur.
Keputusan penempatan KPLI 2005 telah membawa Gadafi
menyeberangi Laut China Selatan. Perkhabaran ini diterimanya dengan hati yang
terbuka, namun ada sekelumit resah di simpan untuk bekalan dirinya. Setelah restu
kedua orang tua dipinta, sebahagian
besar penduduk agak terkilan dengan pemergian ini kerana sebagai kehilangan
besar buat masyarakat setempat. Memulakan
perjalanan dari KLIA, transit pertama di Kuching kemudian di Sibu dan kini
sedang meredah denai hutan sempadan Kalimantan Barat. Melalui Sungai Rajang, bot
panjang yang sarat dengan muatan menyusuri hulu sungai yang berdebu kelihatan
cucu-cicit bujang senang berjemur di tebing.Tekong bot seperti sudah biasa dengan
keadaan ini. Hasil pencarian ini digunakan untuk menyara kehidupan, tidak
pernah ada perasaan gusar atau resah pada mereka, mencari sesuap nasi mereka
sanggup hadapi apa saja. Mungkinkah di
sini pernah berlaku tragedi berdarah. Pernah juga terbaca tulisan di dada-dada
akhbar keganasan bujang senang setelah sekian lama. Berderau darah apabila
mengingati keganasan sang bedal di sungai Sarawak .
Wajah orang tersayang mula tergambar di kotak fikiran, persoalan demi persoalan
bertali arus menyemakkan. Adakah tindakan yang dilakukan ini sukarela atau
paksaan? Sekiranya apa-apa buruk berlaku kepadanya bagaimana perasaan orng
tuanya. Adakah sebegini tugasan yang harus aku lalui? Adakah sahabat-sahabat seperjuangan yang lain
menerima nasib yang sama? Segalanya diserahkan pada perancangan Tuhan. Dia
bertekad ingin sampai ke tempat tujuan secepat mungkin. Lamunan Gadafi tersentak oleh pecikan air
apabila bot sepanjang 20 meter itu terhayun membelah arus besar sekali sekali
menghentam di sisi. Setelah satu jam
mengharungi laluan air kelihatan beberapa penduduk melambai-lambai bot yang
dinaiki. Alhamdulillah…berkali-kali kalimah tahmid ini membasahi bibirnya. Setelah
di kejutkan dengan tragedi buaya beliau tidak putus berdoa akan keselamatannya
dan menyerahkan segalanya kepada Allah.
Tiba-tiba ketua pemandu arah Felix mencapai beg di
bahu seraya berkata “ kita perlu lebih pantas hujan sedang mengejar kita di
belakang sekiranya kita perlahan air di hulu akan membesar dan akan membantutkan
laluan kita”. Kini beban di badan telah dipikul Felix, Gadafi boleh memecut
lebih pantas tanpa muatan, namun semakin lama berjalan semakin lemah dirasai.
Tapak kakinya mulai terasa sakit-sakit hingga ke betis dan paha. Dalam hatinya
bertekad, pecutan terakhir perlu terus ke destinasi. Demi amanah yang di
pikulnya dia alah bisa tegal biasa. Terpancar di hadapannya laluan denai yang
semakin besar, seperti kawasan itu berpenghuni. Ternyata destinasi semakin
hampir kepadanya, perlahan-lahan dia mengatur langkah menuruti gaya orang Murut. Bumbung-bumbung rumah
kelihatan semakin hampir, akhirnya mereka tiba ke Desa Long Busung. “syukur
Alhamdulillah, segala puji bagi Allah Tuhan sekalian alam. Bola matanya meliar
mencari di mana papan tanda “ Sekolah Kebangsaan Long Busung”
Ustaz Dafi diberikan penempatan di stor sukan
Sekolah Kebangsaan Long Busung lengkap dengan sebidang tikar dan tilam serta
selimut. Kemudahan di sini amat terhad,tiada talian telefon, bermandikan air
telaga yang dipam siang tadi dan tiada bekalan elektrik pada waktu malam. Dia
terdiam sejenak, agak kusut apabila memikirkan perhubungan dengan pihak luar
terputus. Ini bermakna dia akan terputus hubungan dengan orangtuanya. Selesai
memunaikan solat Magrib, seorang rakan sekerja datang menjengah. Ketukan pintu
dan salam memecah sunyi malam yang diselimuti kegelapan. Selesai bercerita
sesama mereka, sahabatnya memohon untuk pulang. Beliau sentiasa berpegang
dengan nasihat ayahnya Haji Ismail, “ di mana kita berada sentiasa ingat Allah
bersama kita, lebih-lebih lagi orang yang ingin menyebarkan agamanya,
pertolongan Allah akan hadir dalam apa jua bentuk”. Diselangi pesanan Timbalan
Pengarah SPIN Sarawak , sebelum bertolak siang
tadi. Katanya,“ Ustaz..anta kena pergi ke sana
tau, jangan tak pergi, walaupun di sana
memang tak ada orang Islam, tapi anta kena lakukan yang terbaik untuk
berdakwah, tarik mereka kepada Islam” Gadafi terlena kepenatan.
Kokokan
ayam jantan berkali-kali diselangi
dengan salakan anjing menyejutkan Gadafi dari tidurnya yang panjang. Jam
menunjukkan 6.30 pagi, biasanya di kampung dia telah berada di masjid memberikan
kuliah kepada jemaah subuh kemudian ke madrasah. keadaan di sini tidak banyak
bezanya dengan madrasah. Kelengkapan masih sederhana memadangkan ini adalah SKM ( sekolah kurang murid). kehadiran di catatkan
sekitar 10 ke 20 org murid sahaja sehari. Sudah sebulan dia berada di belantara
menjadi perajurit rimba, menggalas buku-buku sekolah dan amanah yang diberikan.
Beliau masih lagi berperang dengan perasaan dan persepsi masyarakat terhadap
beliau, seorang guru muslim yang berada dalam kelompok manusia yang tidak mengenal
Islam. Kehadiran beliau di SK Long Busung ini, memberikan tanggapan baru
masyarakat terhadap orang Islam, teladan yang ditujukkan amat berbeza sekali
dengan guru-guru sedia ada. Ada
juga dia bertandang ke rumah muridnya kaum Murut, ditemani rakan, berbahasa pun
kurang difahami, bertanyakan aktiviti anak mereka di rumah, memberikan sedikit
sumbangan dan adakalanya membantu murid membuat kerja rumah. Ketokohan yang di
warisi dari ayahnya memudahkan lagi dia berdamping dengan penduduk di sana . Teringat juga dia
kepada murid-murid, masyarakat kampung yang pernah menimba ilmu darinya, mereka
begitu bertekun dan sayang kepadanya. Diberikan hadiah kain pelekat, baju
melayu, durian, langsat bila tiba musim buah-buahan sehingga bertimbun di
rumahnya. Kini dia berada adalam masyarakat yang jauh berbeza, memerlukan
kudrat untuk memberikan mereka ilmu, rumah ke rumah perlu di hadiri saban
kelapangan diri.
Sudah lebih 2 tahun ustaz Gadafi bermustautin di
belantara Sarawak ini, menjadi perajurit
bangsa. tidak pernah jemu menabur bakti untuk manusia. setahun sekali dia
menjengah kaum keluarga di kampung. tidak pernah sekalipun perasaannya berat
untuk kembali semula ke belantara. Restu ayah bonda menjadi azimat berguna
untuk berbakti. walaupun beliau tidak mengajar mata pelajaran agama Islam,
namun pembawakan yang dia miliki berjaya menarik minat sebilangan penduduk Long
Busung. 20 orang penduduk menjadi pengikut setia. melafazkan kalimah syahadah
dihadapanya. secara tidak langsung penduduk mula menerima Islam. Mereka
menggelarkanya ustaz Gafi. Syukur tidak terhingga dipanjatkan ke pada yang Maha
Esa. Amin..
Sepucuk surat
dari Jabatan Pendidikan Sarawak membawa berita, disebabkan hari ke hari murid
berkurangan, pihak perwajib telah membina asrama untuk pelajar di bandar Kapit.
Keputusan ini telah lama diduga oleh sebilangan guru. Ustaz Gafi yang baru dua
tahun berkhidmat kini akan berpindah angin ke tempat lain pula. selesai
bersalaman dan majlis perpisahan diadakan bersiap lah semua kelengkapan ingin
dibawa pulang. Ustaz gafi seperti tidak mahu meninggalkan ladang bajakannya
yang hampir dituai. berderai juga akhirnya manik-manik jernih dari mata seorang
ustaz yang ikhlas berbakti. Di peluknya satu persatu rakan saudara Islamnya. sambil membisikkan ke
telinga mereka, “ cahaya sudah bersuluh dalam diri jangan padamkannya, ingat
Allah bersama kita” Felix, Nge dan Atong seperti tidak mahu melepaskan
pemergian Ust Gafi, pelbagai jenis cenderamata di terima dari penduduk kampung
sebagai tanda terima kasih mereka. Di berharapkan saudara yang pandai-pandai
akan mengajar rakan-rakan yang lain. Ditatap wajah anak muridnya satu persatu,
masih kecil, mereka akan ditempatkan di asrama tidak lama lagi.
No comments:
Post a Comment