Tuesday 21 January 2014

AMANAH DALAM HIDUP


 AMANAH DALAM KEHIDUPAN MUSLIM

Perkataan amanah  diklasifikasikan  dalam rumpun masdar ( kata terbitan ) bahasa Arab dari kalimah amuna, ya’manu, amanatan. (أمانة أمن  يأمن   (. Perkataan amanah juga telah menjadi sebahagian dari  bahasa Melayu dan telah dipertuturkan setelah sekian lama. Banyak kalimah yang tumbuh dari kata dasar أمن  , antaranya, aman, iman, makmum, amin dan  mukmin. Al Quran menyebut 535 kali perkataan ءامن  dalam konteks yang berbeza, antaranya membawa erti selamat, percaya dan  kepercayaan  Petikan dari ayat Al Quran  telah memberikan maksud amanah dalam , surah Al Ahzab ayat ke 33.
“ Sesungguhnya Kami telah mengemukakan amanat kepada langit, bumi dan gunung-gunung, Maka semuanya enggan untuk memikul amanat itu dan mereka khawatir akan mengkhianatinya, dan dipikullah amanat itu oleh manusia. Sesungguhnya manusia itu amat zalim dan amat bodoh.”
Amanah adalah kepercayaan dan tanggungjawab  yang diletakkan oleh seseorang individu kepada pihak lain dalam memelihara atau menjaga akan sesuatu perkara tidak kira sama ada ia bersifat nyata atau tidak nyata. Amanah yang dijunjung oleh manusia meliputi pertamanya amanah kepada Allah SWT. Ia termasuklah menunaikan segala kewajipan yang dituntut olehNya. Melaksanakan amal ibadah dengan ikhlas dan berterusan, dan menjaga keimanan supaya sentiasa subur. Mengkhianati amanah adalah satu kederhakaan kepada Allah.  Yang kedua adalah amanah kita sesama makhluk dengan menunaikan segala tanggungjawab yang telah diberikan dengan sebaik mungkin. Menjadi kesalahan yang besar apabila kita gagal menunaikan amanah yang diberikan.

 Al Ghazali pernah menyatakan, “ perkara yang paling ringan adalah meninggalkan solat dan perkara yang paling berat adalah amanah.” Agama Islam dan Al Quran sebagai amanah, tentulah perkara yang bersifat amanah ini suatu perkara yang paling besar diletakkan di bahu setiap umat manusia. 

No comments:

Post a Comment