Thursday 23 January 2014

Amanah Guru

Amanah Dalam Profesion Perguruan

Ciri-ciri seorang yang munafiq adalah mengkhianati amanah yang diberikan. Pengajaran adalah satu amanah yang diberati ke atas setiap orang yang bergelar guru samada secara formal atau tidak formal. Guru perlu menjalankan tugas dengan penuh tanggungjawab dan berakauntabiliti untuk melunaskan amanah yang diberi dengan sepenuh kudrat.  Akauntabiliti juga adalah cabang amanah  seorang guru terhadap pekerjaan, terhadap sekolah, terhadap profesion dan terhadap pelajar.  Tugasan seorang guru tiada penghujungnya dan menjangkaui segala aspek kehidupan di tempat kerja mahupun di luar tempat kerja. Tugas rasmi adalah amanah yang dipikul di institusi, manakala tugas diluar rasmi berlangsung sepanjang masa ketika di rumah atau dalam masyarakat.
            Selain itu, guru mempunyai amanah terhadap sumber yang dibekalkan oleh pihak Kementerian Pendidikan Malaysia seperti kelengkapan dan kemudahan fizikal yang bertujuan untuk menjamin kelancaran proses pendidikan negara. Segala kemudahan ini perlu dijaga oleh guru dengan sebaik mungkin dan menggunakan hanya untuk kepentingan tugas rasmi sahaja. Menggunakan kemudahan institusi untuk kepentingan diri harus dielakkan kerana ia juga adalah satu amanah. Contohnya, guru menggunakan mesin cetak atau bilik-bilik khas  untuk tujuan peribadi adalah bertentangan dengan hak keperluan guru.

            Setiap guru merupakan pemimpin terhadap orang-orang bawahan. Terutamanya pelajar adalah anak kepada seorang guru. Pemimpin diberikan kuasa untuk melicinkan perjalanan sesuatu pekerjaan. Guru yang diamanahkan dengan kuasa perlu mensasarkan  kuasa tersebut di tempat yang betul. Begitu juga kuasa tesebut tidak harus digunakan untuk tujuan yang bersifat peribadi dan  yang bukan memberi faedah kepada pelajar mahupun institusi. Contohnya seorang guru mengarahkan pelajar untuk mengutip derma untuk keperluan dirinya. Tindakan ini amat bertentangan dengan etika keperibadian guru yang beramanah. Disamping itu, setiap guru diamanahkan dengan jangkamasa tertentu untuk mengajar. Kepatuhan terhadap waktu yang diberikan adalah amanah yang sangat signifikan. Peraturan menjaga waktu sangat dititikberatkan oleh setiap institusi untuk menjamin kelancaran kerja. Umpamanya bagi guru,  waktu datang, waktu mengajar, waktu rehat, waktu pulang dan waktu tambahan mengikut keperluan semasa. Setiap detik waktu ini, dikira sebagai detik tanggungjawab guru, di mana guru harus berada pada masa-masa yang telah ditetapkan. 

No comments:

Post a Comment